SLÖJDEN

- en presentation av ämnet och pågående slöjdarbete

Loggbok

På varje bord ligger en "slöjdbook" som alla elever får skriva i och läsa. När alla elever i en grupp skrivit sina veckoplaneringar individuellt frågar gruppledaren  vad alla i gruppen lärt sig under lektionen. Detta skrivs ned i loggboken. Lektionen avslutas med att en av gruppledarna får avsluta lektionen och med trästickor dra om vilken grupp som får delge klassen sitt lärande. För att nyansera innehållet i skrivandet kan det vissa veckor förekomma frågor att besvara. Exempelvis varför är slöjdens kunaksper viktiga? vad var svårt idag? vad vet ni om material, verktyg och tekniker kopplade till pågående arbetel. Denna arbetsform gör att eleverna får ta del av varandras arbeten och det skapas ett synliggörande av elevernas lärande även emellan klasser.

img-0673.jpg   0a014fdb-538f-4d67-9b9b-a11324b738d6.png

V 39 -40 Eleverna samlar lärdomar. Vad har du lärt dig idag?

V 41 Eleverna får frågan; Hur har du fått användning i vardagen av det du lärt dig?

Lektionen inleds med att vi talar om slöjdens fyra förmågor. Vi kastar en mjuk boll till varandra och eleverna får själva formulera syften med uppgiftens/slöjdens lärande. Eleverna har många tankar, här kommer exempel på saker som eleverna nämner.

År 4 - Sy olika stygn som kedjestygn, plattstygn, brodera fritt, fästa trådar, och skapa olika föremål, vara noggrann och träna tålamod, inte ge varandra dålig kritik på arbeten, finmotorik, symaskin och kläderskapande, många olika hantverkstekniker, höga betyg ger valmöjligheter, lära sig själv ex via ipads, ge varandra inspiration, motorik som blir till nytta som broderande kirurg, skapa personliga gåvor, roligt, respektera andra och sitt skapande, planera egna arbeten, kunna se egenskaper och skillnader mellan olika material, skapa stort och smått, hantera motgångar och osäkerhet.

År 3 - Sy hörn på symaskinen, trä symaskinen, sy föremål ex kudda och kläder, att skapa detaljer, använda fantasin, klippa i tyg, följa beskrivningar, prova textiltryck, trä symaskinen, sy zick-zack.

År 5 - Tillverka föremål ex mössor, spara miljön, skapa utveckling i samhället, fin motorik, roligt, materialkunskap, läsa instruktioner, hjärngympa, tjäna egna pengar, tala slöjdspråket, sticka och virka saker, byta garn, tålamod, sticka användbara vantar, öka självförtroendet.

År 6 - Textil i kulturen, hantera redskap, skapa olika föremål, använda olika tekniker, kunna slöjdspråket, materialkännedom, möta motstånd, skapa olika utryck, laga saker, planera arbeten, designa saker, hantera svårigheter.

V 42  Beskriv en utmaning (svårighet) och hur du löste/ ska lösa denna!

img-0671.jpg

img-0670.jpg

 

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.