SLÖJDEN

- en presentation av ämnet och pågående slöjdarbete

Veckoplan år 3 - TEXTIL

 v  Höstterminen 2013

 34

 Arbetsuppgift; Tokiga brokiga filurer

Idag har vi gått igenom uppgiften och börjat rita våra filurer. Vi har inspirerats av boken"tokiga brokiga" och bilder. Vi färglägger, mönstrar och skapar olika känsloutryck i våra filurer och skriver om vem de är.

 35

Vi har ritat/färglagt våra brokiga filurer. Vi har börjat klippa ut schabloner och ska nästa vecka börja trycka filurerna med textilfärger.

 36

Vi har börjat trycka våra filurer med textilfärg. Vi använder svamp och pensel alternativt penna. Vi torkar varje färg med hårfön och när vi är klara så fixerar vi färgen med stykjärnet. De som är klara skriver sin arbetsutvärdering innan nästa uppgiftsuppdrag som är symaskinskörkortet. Vi tränar på att benämna Material, verktyg och teknik.

 37

 Jag introducerar symaskinen.

Vi har lärt oss hur vi trär symaskinen. Vi har tagit bort schabloner och vi har tryckt med textilfärger. Vi har stykt med strykjärn för att färgen inte ska tvättas bort. Vi har torkat våra färger med hårtork för att färgerna inte ska blandas och det ska bli övertryck. /rosa grupp 3b

 38

Idag har eleverna kämpat med att skriva sina uppgiftsutvärderingar. Många nya frågor och begrepp att träna på att sätta ord på. Eleverna får läsa varandras texter och lämna in dem för lärarkommentar.

Några har börjat sy på symaskinsövningar. Några har tryckt klart sina filurer. /Cezary 3b

 39

 Flera elevervar sjuka. Jag går igenom vilka symaskinsövningarna de ska sy, hur man gör applikationer på kudden och skapar liv i sin filur. Eleverna turas om att sy och klippa tyger. Eleverna får träna på att hjälpa varandra med hur man trär maskinerna, syr övningarna. Eleverna uppmanas att ta egna initiativ och våga prova och göra "fel". När det är en viktig lärdom och styrka att lära sig bli självständig och lösa problem som uppstår.

 40

Vi inleder lektionen med att titta på hemsidorna. Eleverna får se en film (www.slojda.n.nu) om hur man syr applikationer. Sy nära kanten, sy hörn och fästa tråden. Eleverna samsas om symaskinerna, de hjälper varandra med att göra syövningar, trä symaskinen och sy applikationer. Eleverna får i slutet på lektionen skriva i slöjdbook. Gruppledaren frågar alla i sin grupp vad de lärt sig. Gruppledare avslutar lektionen, väljer slumpis vilken grupp som får presentera för helgrupp vad de skrivit.  Eleverna växer av sitt ansvar och kommer på bra frågor att ställa till grupperna.

 41

Några har sytt övningar. Några har sytt detaljer till sin kudde.Vi har gjort backsidan till vår  kudde. Vi har tvärnålat två fållar som vi stykt med stykjärn./Cezary och Mattias.

Några i 3a har sytt på symaskin och Theodore och Josef.E har klippt ut bakdels tyg till kudden och Linus har sytt för hand./Oskar bw.

 42

Idag har jag visat de första momenten av sömnaden av kudden. Visat filmade moment. Talat om vikten av använda olika former av hjälpmedel när de arbetar. Se vad andra gör/gjort, läsa beskrivningar och våga prova sig fram. Elevers arbeten används för att visa de olika momenten.

 43

Jag visar hur olika moment ser ut på kuddsömnaden. Dvs sömnadskörkortet. Eleverna hjälps åt att tillverka hur det inte ska se ut. De uppmuntras till att göra så mycket fel de bara kan. Dessa exempel hängs upp för att visa på kontraster som tydliggör ett kvalitativt dvs hålbart och funktionellt slöjdarbete.

 44  HÖSTLOV
 45

Eleverna får välja mellan olika instruktioner för att klara sitt körkort, kuddfodralet. Skriflig, bildlig och digital. Vi talar om vikten att träna sin självständighet. Vi fortsätter att tala kvalitet i arbetet. Eleverna ser exempel på hög kvalitet och låg kvalitet och blir allt bättre på att själva bedömma när de är nöjda och vad som kan behövas sys om.  

Idag har jag lärt mig sy sigsak söm på tyg som jag har sytt vid kanten mycket fint. Jag är nästan klar med min kude. Jag är nöjd med min arbete./Josef 3a  

 46

 

 47

 

 48

 

 49

 

 50

 

 51

 

   
   
   
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.