SLÖJDEN

- en presentation av ämnet och pågående slöjdarbete

Veckoplan år 6 - TEXTIL

v

Vårterminen 2013

2

Jag visar hur man kan planera ett slöjdarbete på ett välutvecklat sätt. Jag kommer under terminen arbeta tillsammans med eleverna och tänka högt och använda mitt arbete vid genomgångar av olika moment. Då för jag möjlighetet att synliggöra hur jag resonerar och omvärderar och lär av egna misstag. Det gör slöjdens olika förmågor tydliggörs och det skapas en delaktighet som gör att vi kan lära oss av varandras ideer och misstag. Eleverna börjar skissa på sina slöjdarbeten. På modeskissen skriver vi mått och detaljer som hjälper oss i arbetet. I våra slöjdböcker tränar vi på att utförligt beskriva hur vi tänkt om plaggets funktion och design. Nästa vecka söker vi lämliga mönster som vi kan förändra så de anpassas till de egna ideerna. 

3

Jag väljer lämpligt mönster och visar hur man tolkar klädmönstrets måtttabell och väljer en passade storlek efter de egna kroppsmåtten. Vilka mått som beroende på plagg blir relevanta och slöjdbegrepp som övervidd och stussvidd och rörelsevidd. Jag visar mitt klädmönster och förklarar viktiga begrepp och förkortningar som MVK, MB, Trådrak, sömnsmån osv. Eleverna ser hur man ritar av mönster och på ett enkelt sätt kan förändra mönstret efter egen design, ta bort och lägga till delar från andra mönster. Eleverna lämnar varje vecka in sina slöjdböcker för att få enskild och genemsam feedback.

4

Jag visar hur man lägger ut mönsterdelarna på tyget. Vikten av att vika tyget från stadkanten så att man sparar på tyg. Hur mönsterdelens trådrak behöver följa trådriktningen i tyget. När man nålat fast mönsterdelen är det dags att rita ut 1 cm sömnsmån med tygpenna och fifikusen (mättstickan) runt om hela mönsterdelen. Här får man tänka på om man ska förlänga eller förändra plagget då man behöver lägga till extra sömnsmån.

5

Jag har visat hur storleken på fram och bakstycken skiljer sig åt och hur det hänger ihop med passform och rörelsevidd.  Vi funderar på vilka applicationer vi ska ha. Jag ska virka detaljer dvs kanter som behöver vara klar med detta innnan jag kan sy ihop klänningen. Jag har sökt garner och valt färger och fått repa upp då garnet var för tjockt. Jag visar hur jag resonerar om val av färg och form dvs de estetiska utrycken som skapas av de val jag gör.

6

Jag har talat om faser av motstånd i arbetet, hur man kan finna lusten tillbaka när det uppstår problem som behöver lösas. Jag har visar hur man ritar av ett mönster efter ett befintligt plagg. Arbetet med att rita av mönster och klippa ut mönsterdelar alternativt tillverka applikationer fortsätter. Vi tar lärdommar av misstag när exempelvis när MVK inte hamnar mot en vikt kant och när trådriktningen inte läggs rätt. Vi tar lärdom av misstagen och delar med oss till varandra.

7

Ingen slöjdlektion. Eleverna får en heldag med konstfotograferna www.glimp.se och får ägna dagen åt skapande skola och ett utforskande av olika identiteter med hjälp av kostymer och olika material.

8

 Ingen slöjdlektion. FRILUFTSDAG

9

SPORTLOV

10

Idag har jag klippt ut armarna till min t-shirt. Jag vek tyget dubbelt och klippte enligt trådriktning. Sen broderade jag på några röda sträck på min framsida som dekoration. Nästa vecka ska jag brodera mer sträck på min framsida. Min tanke med tröjan är att den är väldigt töj bar och den luftar bra, det ska bli en träningströja. Jag hoppas att det blir en bra finish. Jag fick min motivering av hockeyn.

/Max

11

Betygsamtal. Idag får alla elever ett enskilt samtatal, av ett nuläge. Vi resonerar om elevens styrkor i arbetet och vad som kan göras för att utveckla slöjdens förmågor ytterligare.

Övriga elevgrupp arbetar självständigt vidare med sina arbeten.

12

Idag har jag blivigt sur på maskinen, för den krånglade o vägrade sy raksöm..... Men jag har också nålat o strykigt min ena ficka till min kjol. Jag har kommit på alla mina idèr själv, men Malin har hjälpt mig att göra fickor, jag var i motståndsrummet nästan hela lektionen, mest när symaskinen krånglade. Nästa vecka ska jag sprätta upp min andra ficka, för den blev också knölig, vi får se om kjolen o fickorna blir färdiga när vi ska ha modevisning.

Veronica

13

Idag har eleverna jobbat på med olika delmoment av sina arbeten. Provdockan blir ett bra redskap då eleverna kan backa tillbaka och studera hur deras plagg växer fram.

14

PÅSKLOV

15

Idag har jag sprättit upp ena min ficka, o det tog ett tag. Men till sist blev det ganska bra o fint!!!!! O sen har jag sytt om det jag sprättade upp, o det blev jätte fint, men jag är lite stressad, för jag har bara några få gånger kvar till sommaren..........., men vi får se om jag klarar/hinner till skolavslutningen den 11 juni. Jag har så många idèer så jag vet inte vad, men jag får se om jag hinner med alla mina idèer som jag har tänkt o funderat över, nästa vecka ska jag sy raksöm. En stickning. Sedan sy ihop mina fickor o vi får se om jag hinner sy ihop min vackra o fina kjol!!!!!!!!

///// Veronica

16

Idag så har jag klippt ut mina siffror och strykt på mellanlägget. Då lärde jag mig att man ska stryka på mellanlägget innan man klipper ut siffrorna! När jag väl skulle börja sy på siffrorna så krångalde symaskinen ( den gasade lite som den ville ). Så jag fick byta maskin till den brevid Lucas! Han var lite sur för det gick inte så bra för han tyckte han själv. Nästa vecka jag ska jag förhoppningsvis bli klar med att sy på siffrorna! Jag har gjort ungefär lite mindre än tvåan! Jag syr fast siffrorna med lovikka garn med zick-sacksöm runt! /Max

17

Nationella prov. Elever får kortare lektion. Vi lärare sambedömmer elevernas arbeten innan lektionen, och fotar under lektion elevernas arbeten. Vi ska nästa vecka visa bilder av kvaliteter av föremålen och den skrifliga dokuemntationen. Träarbeten visas i textilsalen, textilarbeten visas i träsalen. Föremålen bedöms som enkla, utvecklade och välutvecklade förhållande till delarna; estetik, funktion, finish, teknik. I texterna tittar vi på hur eleven beskriver sin arbetsprocess, skissar, måttar, använder slöjdtermer, och planerar sitt arbete. Detta blir ett synliggörande av ämnets förmågor, en feedforward och i slut av terminen utvärderar vi var eleven befinner sig i sitt lärande och sammanväger till ett slutbetyg i ämnet slöjd.

18

INGEN SLÖJDLEKTION - GENREP SKAPANDE SKOLA "IDENTITETSRESAN" (se skapande skola)

FÖRESTÄLLNINGAR 12.30 och 13.15

19

Eleverna syr ihop sina kläder. Vi syr detaljer som luvor, muddar och fickor. Nu visar eleverna att de förstått de centrala principerna av vändsy= "rätsida mot rätsida", tvärnåla och fålla.

20

 Dubbellektion

21

 Dubbellektion

22

 Idag har jag klippt och nålat med knappnålar på mina muddar på armarna. Sen sydde jag mina muddar med overlock söm. Och sytt på muddarna på tröjan, och sytt fast min dragkedja.

Nästa vecka ska jag sprätta ena dragkedjan, och jobba med finishen.

/Philip 6a

23

 Ingen slöjd pga av omorganisering av personal.

V 24 Avslutningsdagen. Eleverna färdigställer sina arbeten.

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.