SLÖJDEN

- en presentation av ämnet och pågående slöjdarbete

3or

Det djuriska tidningsstället pict2573.jpg

Tidsram: Hela läsåret, totalt 35 veckor.

 

Veckoplan:             Textil      -    Trämetall

  • Vad ska läras?

    Elven ska utveckla sin förmåga att planera, utforma och färdigställa ett tidningställ med inspiration från djurvärlden. I arbetet kommer eleverna att lära sig mer om Materialen; Lind, bomullstyger och olika färger och hantera Teknikerna; Svamp och schablontryck, Vändsy, fålla, stickningar. Rita, mäta, såga, fila, sandpappra, borra, limma, montera, spika, måla, lacka Verktygen; Såg, sax, måttband, symaskin, måttstock, knappnålar, linjal, vinkelhake, gireringssåg, japansk såg, rasp, rakfil, sandpapper, pensel, svamp, pelarborrmaskin, borr.

  • Varför är kunskaperna och färdigheter som uppgiften utvecklar viktig?

    Uppgiften innehåller flera grundläggade tekniska arbetsmoment och det finns ett stort utrymme för samtal om estetik, fantasi och funktion. Arbetets tidsmässiga omfattning tränar elevernas tålamod och uthållighet samt att kombinationen av material ökar förmågan att se möjligheter att kombinera flera olika material.

  • Hur lärandet ska gå till och lektionsarbetet läggas upp ?

    Uppstarten börjar med en gemensam genomgång av slöjdsalarna och eleverna får se två olika tidningställsmodeller och får nu utforma detaljerade skisser som blir en stöd i genomförandet av arbetet. Inpirationssamtal om egna husdjur och djurbilder skapar tankar om vilket djur de vill gestalta. Fantasi eller avbildande? Eleven får ta del av både muntliga, digitala och skriftliga instruktioner som blir en stöd i att kunna fatta beslut om vad som kan behöva göras. De skriver varje vecka individuellt en veckoplanering där de får formulera vad de gjort under lektionen och vad som blir nästa steg, att göra nästa vecka. Denna planering skrivs gemensamt och tillsammans med eleverna och blir ett stöd att formulera arbetsmoment och använda slöjdspråket som fetmarkeras.

    TEXTIL

    Eleverna tränar på att mäta och klippa till tygbiten som ska anpassas till tidningställets ram de tillverkar på träslöjden. Med textilfärger mönstras tyget efter djurets teckning och karraktär. Därefter får de lära sig hantera symaskinen och ta ett körkort som visar att de kan hantera redskapet och förstå sömmarnas funktioner. Nu får eleverna lära sig principerna bakom att vändsy ihop arbetet och får träna på läsa en arbetsbeskrivning. Där ingår flera olika tekniska moment som att fålla, sy stickningar, sy fickor, sy fast kardborreband och knytband.

    TRÄ

     

  • Hur ser bedömning och återkoppling till eleverna, eleverna emellan?

    Under arbetet får eleverna stöd att utveckla de färdigheter som krävs för att de på ett relativt självständigt sätt ska kunna färdigställa arbetet. Går det för fort och/eller eleven inte ser vinsterna av att lära sig en specifik färdighet får vi tydliggöra dess avgörande nytta. Samtidigt är vi observanta på att uppgiften kan varieras så att alla elever utmanas och får lära sig nytt (beroende på förkunskaper). Vi stödjer eleverna att ta hjälp av varandra och vikten att kunna ta och ge varandra råd och inspiration under arbetets gång.

  • Hur kommer arbetet att utvärderas?

    När terminen är klar är terminsplaneringen som vi skrivit tillsammans med barnen fylld med många kunskaper om både verktyg, material och tekniker samt de färdigheter som tränats och legat som grund för att klara av att genomföra arbetsuppgiften. Det blir ett gemensamt synliggörande och ett tillbakablickande för att synliggöra hur mycket de lärt sig och kan vara stolta över. För att visa upp sina arbeten skapar eleverna en utsällning där skolanas elever och föräldrar får ta del av deras arbetsinsatser.

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.