SLÖJDEN

- en presentation av ämnet och pågående slöjdarbete

4or

Slöjdarbetet är under året tematiskt och ämnesöverskridande, till innehåll och utformning. Undervisningen bedrivs i helklass och halvklassformer och pågår över hela läsåret. De enskilda arbetsuppgifterna inleds gemensamt och under arbetet finns möjligheter att vistas i båda salarna efter behov.

 

Veckoplan:             Textil      -    Trämetall

   

Sagoask med magiskt föremål

Temat i år är ”Kalle och chokladfabriken”. 

2012/2013 var temat "Alice i underlandet"

2011/2012 var temat "Harry potter"

Tidsram: Totalt ca 21 veckor (1 skiss/film 10/10)

pict2564.jpg     sagoask.jpg

   

  • Vad ska läras? Eleverna får konstruera en ask efter beskrivning och givna mått. På askens lock broderas med en scen ur filmen. Insidan dekoreras och där i skapas ett magiskt föremål av valfritt material. Det ingår träning av 5 broderistygn innan de fritt brodera sin bild.
     
    Material: Lintyg, tråd (bomull, lin, ull) furu, broderigarn, aliminium, järntråd. Verktyg: Broderinålar, gireringssåg, hammare, trätving, tygsax, linjal, vinkelhake, plåtsax, guldsmedssax. Tekniker: 5 broderistygn, fästa trådar, välja rätt tråd och nål, göra knut, mäta, sammanfoga, såga, fila, sandpappra.
  • Varför är denna kunskap och förmåga som den utvecklar viktig?
     
  • Hur lärandet ska gå till och lektionsarbetet läggas upp?
    Filmen inleder arbetet i helklass och blir en inspirerande start som möjliggör kreativa samtal om möjliga bilder, föremål och insida som de skapar i asken. I halvklass börjar eleverna med ask respektive det fria broderiet.  Under lektionerna lyssnar vi på sagor och samtalar om vad som gör en saga spännande. Eleverna får välja skrivschanger, saga, fakta, eller arbetsbeskrivning. Det blir en ingång när de själva ska skriva om sitt arbete och blir en träning att presentera sina arbeten för publik.
  • Hur ser bedömning och återkoppling till eleverna, eleverna emellan?
     
  • Hur kommer arbetet att utvärderas?
    När eleven är klar med sagoasken och skrivit sin berättelse sammanställs och utvärderas arbetet skrifligt. Denna lämnas till oss för en skriflig kommentar. 

 

John Bauer - bild

 pict2465.jpg

Om John bauer

Tidsram: 12 veckor (6/6)

 

  • Vad ska läras? Bildhuggeri och Tovning av bilder som inspirerats från John Bauer sagovärld.
     
    Material: Ull, lind. Verktyg: Tovningsnålar, bildhuggarjärn Tekniker: Rulltovning, nåltovning.
     
  • Varför är denna kunskap och förmåga som den utvecklar viktig?
     
  • Hur lärandet ska gå till och lektionsarbetet läggas upp ?
     
    Varje lektionspass börjar i helklass vid en sprakande brasa där vi läser John Bauers sagor och kommer in i den mystiska trollska stämningen. Därefter börjar eleverna med antingen bildhuggeri/tovning och byter grupper.
     
  • Hur ser bedömning och återkoppling till eleverna, eleverna emellan?
     
  • Hur kommer arbetet att utvärderas?

 

 

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.