SLÖJDEN

- en presentation av ämnet och pågående slöjdarbete

Veckoplan år 4

v

Höstterminen 2013

34

Arbetsområde SAGOASK - Vi samlas i helgrupp och presenterar uppgifen. Därefter tittar vi på Kalle och chokladfabriken som är årets tema.

Vi delar med oss av vilka scener eller gestaler som vi vill skapa i vår sagoask.  Ompalumperna, Blåbärs förvandlingen, sjöhästbåten, cirkus på blåbär, åt larver, affärsuppgörelse med fingerskakning, tivolientren, tv spel, fast i chokladsugen, guldbiljetterna, tuggummi, godislandet, hittade 10 - dollar, danserna, glashissen, gamla huset, fabriken, chokladfallet.  

35

Vi lär oss göra knutar och trä tråden i nålöget. Vi påbörjar vårt provbroderi där vi börjar med att brodera förstygn. Vi ser klart filmen.

36

 Vi broderar förstygn, efterstygn och använder instruktionsfilmer. Vi skissar våra bilder från filmen. 

37

 Idag har vissa provbroderat och vissa ritat på sin bild. Vi har lyssnat på en ljudbok (följetång). Jag har ritat klart min skiss och jag har lärt mig göra knut, trä i tråd i nålöga. Jag har också lärt mig förstygn och efterstygn och nästa vecka ska jag forsätta med efterstygn och fästa tråden / Simon 4a

Idag har jag lärt mig och sytt efterstygn och själkstygn på min provlapp, jag lärde mig det på ipaden. Jag har också skissat färdigt min  bild på ompalomie och färglagt. När vi jobbade lyssnade vi också på en bra ljudbok. Nästa vecka ska jag sy klart själkstygn på min provlapp och välja tyg till min sagoask./Thea 4b

Idag har jag lärt mig själkstygn och kedjestygn. nästa vecka ska jag göra langettstygn./Elliott 4c

38

Vi har tittat på en bild av ett fritt broderi. Där fanns stora möjligheter att tolka hur färger, former, mellanrum och materialval påverkar det estetiska utrycket. Eleverna har så många tankar om bilden. Eleverna har tränat och blivit säkrare på att använda ipads och tolka intruktionsfilmer. Vi talar om hur en instruktion blir tydlig. Eleverna börjar bli klara med provbroderiet. Jag använder "no hands" under lektionen för att göra fler elever delaktiga i att sätt ord på sitt lärande.

Idag har jag lärt mig och göra själkstygn och kedjestygn. Nästa vecka ska jag fortsätta på kedjestygnet./Ida 4A

Idag har jag lärt mig att sy kedje stygn och nästa gång ska jag klippa ut ett linne tyg och kalkera av och då ska jag fundera på vilket tyg jag ska ha och vilken nål. /Anna 4c

39

Idag skapas elevernas loggböcker....(slöjdbook) där eleverna i färggrupperna i en gemensam bok får sätta ord på lärdommar av dagens lektion. Det blir en samling av alla elevernas lärande.

 Idag kollade vi på en liten film hur man gör lin. Idag lärde jag mig med hjälp av www.slojda.n.nu och youtube hur man gör själkstygn. Nästa vecka ska jag börja med kedjestygn. /Albin 4a

Idag har vi kollat på film om hur man gör lin.jag håller på med att sy efterstygn på mitt broderi.idag lärde jag göra efterstygn.nästa vecka ska jag fortsäta med efterstygn på mitt broderi./ELIAS 4B

40

Idag så har jag börjat kalkera och sytt min guldbiliett det var ganska svårt i börgan men dgjort kalet var kul. Nästa vecka så ska jag fortsetta sy och börja fixa min bakrund på bilietten//Rebecca 4A

Idag har jag lärt mig om hur man gör kedjestygn jag titta på hur man gjorde dem också jag gjorde klart alla mina olicka stygn och nu ska jag göra fria broderi//Hampus Rä 4B

41

Idag har inledningsvis samtalat om vad vi lär oss igenom slöjdarbetet (se elevarbeten loggbok).

Jag har börjat med mitt riktiga arbete med min guld biljet det gick så där för jag hade mycket motstånd men nästa gång ska jag försöka jobba så mycket med mitt arbete. /Filipl !!!! 4A

Idag har jag gjort plattstygn och gjort färdigt efterstygn runt min bild. Vi har också kastat en boll om man fick den skulle man säga syftet med slöjd. Vi gick egenom slöjd book tillsammans./Isabelle 4b

42

 Idag hänger eleverna upp sina broderier så att grupperna kan inspirera varandra. Vi talar om slöjdens förmåga att kunna analysera och värdera sitt arbete. Vi ser en film där elever i år 5 på en annan skola talar om sina lärdommar av sitt broderi. Vi ser en bit av Kalle och Chokladfabriken filmen för att inspirieras ytterligare att detaljrika broderier. Dagens fråga till slöjdbook var. Har något varit svårt idag? vad? Hur löste ni/ska ni lösa detta? Eleverna avslutar lektionen och ställer frågor till sina kamrater.

Idag har jag broderat runt min tyg och börja skriva i mitten. Elliott 4c

Idag har jag fortsatt med min bakrund på mitt broderi. Nedsta vecka så ska jag göra klart min bakrund på mitt broderi/ Ebba 4c

43

Idag har vi haft kort lektion. Jag broderat och tittat på film om olika textila material. Nästa vecka ska jag fortsätta brodera.

//Fabian 4A

Idag var det heart dag så det blev en kort lektion. Vi har kollat på film om olika sorters tyger. Den var bra och väldigt tydlig. Nästa vecka ska jag brodera på mitt tyg till sagoasken:)

//Emma:)

44

HÖSTLOV

45

I dag har jag gjort plattstygn och jag tyckte att det gick bra. Jag är nöjd med det jag har gjort i dag. vi har också kollat på en film som handlade om hur man gjorde kläder./MOA 4A.  

idag har jag broderat mitt tyg med plattstygn det gick bra.nästa vecka ska jag montera mitt tyg och prova om det funkar. Vi har också kollat på en film om jeans och kläder./ELIAS 4B.        

idag har jag fortsätit med mitt arbete och så har vi tittat på en film som sexorna egentligen ska se, den handlade om jeans och vad det var gjort på./HAMPUS 4B.  

46

Elever som är klara byter slöjdsal.

Jag har blivit klar med mitt broderi. Nästa gång ska jag till träslöjd./David 4A

idag har jag gjort klart mitt broderi och jag har sättit fast min planka under tyget. Nästa vecka ska jag gå in till träsjöjden /ELIAS.C 4B

Idag har jag kommit ganska långt. Jag har sytt klart efterstygnen och jag håller på med plattstygn. Nästa vecka ska jag fortsätta att sy plattstygn och om jag hinner fästa tyget på en planka.

//Emma 4c

47

Eleverna byter sal/grupp. De som är klara med broderiet börjar på sagolådan och vice versa.

48

Elever byter sal/grupp.

49

Idag har jag broderat förstyngn och efterstyngn, jag har lärt mig göra en knut och att det är viktigt att vara rädd om slöjdens saker, material och verktyg.//Hampus.Ro 4B 

50

 

51

 
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.