SLÖJDEN

- en presentation av ämnet och pågående slöjdarbete

5or

Veckoplan:             Textil      -    Trämetall

       Textil - Garntekniker

Tidsram: 1 termin

  • Vad ska läras?

    Eleven ska få möjligheter att vidareutveckla sin förmåga att framställa föremål med garntekniker.

    Tekniker - Stickning (löpögla, uppläggning, räta maskor), virkning (Löpögla, luftmaskor, fasta maskor). Material - Bomullsgarn, ullgarn. Verktyg - Stickor, rundsticka, strumpstickor, ryanål, virknål.

  • Varför är denna kunskap och förmåga som den utvecklar viktig?

    Det är en uråldrig teknik som ger en god inblick i hur tyger och material skapas och kan utformas. Arbetet ges tid (hel termin) som krävs för att eleven ska få tid att öva sin förmåga att framställa föremål och se vinsten av att träna sitt tålamod som krävs för att i slutändan få se hur den egna förmåga att hantera tekniken/erna ökat. Vilket tar tid.

  • Hur lärandet ska gå till och lektionsarbetet läggas upp ?

    Eleverna undervisas i stickning till en början i storgrupp sittande i ring. Alla lär sig grunderna tillsammans och tränas i att hjälpa varandra. Därefter får de göra en stickad provlapp. 12 x 12 maskor. De sätts ihop till en stickad kudde/pläd. Därefter får de skissa på sitt arbete och ta ställning till om de vill lära sig virkning. Nivån på arbetet anpassas efter elevens förkunskaper, alla ska utmanas tillräckligt. De får träning i att använda olika former av instruktioner. Digitala filmer och  skriftliga instruktioner.

  • Hur sker bedömning och återkoppling till eleverna, eleverna emellan?

    Vi filmar instruktionsfilmer som blir en tydlig återkoppling på hur deras lärande utvecklas. Där elevernas både framgångar och misstag tas till vara som lärdommar för andra elever. Föremålen blir ett tydligt uppvisande på den egna utveckling vad gäller motorisk förmåga - maskstruktur.

  • Hur kommer arbetet att utvärderas?

    Elevernas arbetetsprocess dokumenteras och utvärderas regelbundet. Eleverna får hjälp/hjälpa varandra att färdigställa/vidrareutveckla sin dokumentation. Det slutliga arbetet utvärderas individuellt i arbetsdokumentationen och gemensamt i storgrupp. Elevernas arbeten visas i monter på skolan och på hemsidan.

     

    Trä - metall

  • Vad ska läras? - Förmågor. Material, tekniker, verktyg.

  • Varför är denna kunskap och förmåga som den utvecklar viktig?

  • Hur lärandet ska gå till och lektionsarbetet läggas upp ?

  • Hur sker bedömning och återkoppling till eleverna, eleverna emellan?

  • Hur kommer arbetet att utvärderas?

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.