SLÖJDEN

- en presentation av ämnet och pågående slöjdarbete

6or

Veckoplan:             Textil      -    Trämetall


 "Tillverka ett estetiskt utryck"
 -  igenom mjuka och hårda föremål"

Tidsram: 1 termin textil, 1 termin trä/metall. Eleverna får en hel termin till förfogande för arbetet vilket gör att det finns tid för fördjupning både i föremålet och den skriftliga planering/utvärderingen.

Motivering och planering av undervisningen;

Vad ska läras?

Eleverna får i uppdrag att formge och konstruera ett valfritt föremål som förmedlar ett valt specifikt estetiskt utryck i både mjuka och hårda material. Vi ställer ständigt processinriktade frågor som gör att eleven tränas i att formulera tillvägagångssätt samt analysera, tolka och ständigt (ut)värdera sitt slöjdarbete.

Textil - Mönsteranvändning/enklarekonstruktion, trådriktning, vändsy, fålla, detaljsömnad

Trä - Metall - sammanfogningstekniker; skruvning, spik o lim, tappteknik, sinkfog och montering av gångjärn, måleri med schablon

Varför är denna kunskap och förmåga som den utvecklar viktig?

Arbetet ger en in inblick flera kända formgivare och vi kan föra stamtal om hur olika estetiska utryck skapas och vad som skiljer dem åt och vilka liknelser som finns. När uppdraget att tillverka ett estetiskt utryck inte enbart riktas mot elevens tycke och smak vilket ökar det kreativa utrymmet och det är lättare att lägga den personliga smaken (samhällsnormer) åt sidan. Vi kan i ökad grad skapa utanför "boxen" och föra samtal om hur ex köns och klassnormer lätt skapar gränser i det egna slöjdandet. Vi kan på ett kraftfullt sätt möta läroplanens mål att undervisningen ska främja fler sätt att tolka bl.a. kön och ”motverka traditionella könsroller” Lgr 11 s. Det lägger grunden för ett kritiskt tänkande som krävs för ett etiskt försvarbart lärande.

Hur lärandet ska gå till och lektionsarbetet läggas upp ?

  • Eleven får välja mellan 4 kända formgivare. Det valda estetiska utrycken ska förmedlas genom arbetet. Eleven skapar därmed två utryck i hårda respektive mjuka material och har under arbetet möjligheter att gå emellan salarna vid behov. Arbetet inleds med ett besök på utställningen "from the sidewalk to the catwalk". Ipads och sidan www.slojda.n.nu blir ett redskap för öka möjligheterna för eleven själv kan söka upp lämpliga instruktionerformer(skrift, film) för de tekniker och material i det egna arbetet. De tekniska hjälpmedlen och elevernas olika arbeten skapar en variation i lärarndet och frigör tid för oss pedagoger. Vi får mer tid att samarbeta med eleverna där vi fysiskt och muntligt kan visa hur vi själva planerar, genomför och omvärderar val av tekniker, material, estetiska utryck under arbetets gång och tala hur material och tekniker kan frambringa olika känslominnen.

    Hur sker bedömning och återkoppling till eleverna, eleverna emellan?

Eleverna får innan arbetet påbörjas se hur slöjdarbeten med tydliga estetiska utryck kan se ut. Arbetsupplägget kräver motiveringar av ställningstaganden och feedback ges av kamrater, lärare. Vi visualiserar hela arbetsprocessen innan eleven sätter igång genom att visa ett arbete som vi själva gjort. Vi samtalar om olika kvaliteter i arbetena och kopplar det till förmågorna som avses utvecklas långsiktigt under åren. Vi visualiserar värdeorden för att visa på olika kvaliteter. Hur ser ett välutvecklat föremål/arbetsdokumentation och ett enkelt föremål/arbetsdokumentaiton ut? Kamratbedömningar används för att utveckla sina arbeten. Det skapas en naturlig relation mellan arbetet och läroplanens (kunskapskravens) värdeord  Det ger självinsikter som tydliggör elevernas lärande, både styrkor och utvecklingsområden.

Hur kommer arbetet att utvärderas och presenteras?

  • Elevernas olika tolkningar av utrycken visas i slutet av terminen upp på en modevisning. Vi inspireras av designgymnasiet (Nacka, dieselverkstaden) modefilm. Vid slutbedöming av uppgifen tittar vi på hur elevernas förmågor utvecklats under terminen. Eleven betyg bygger på kunskapskravens delar och värdeorden; enkel, utvecklad och välutvecklad relaterade till förmågorna som ämnet utvecklar. Eleverna har i år 6 förhoppningsvis förutom gedigna slöjdkunskper insikter av slöjdmässiga kvaliteter och kan se på vilka grunder det egna betyget är grundat. Läs gärna mer om bedöming under slöjdens kunskaper. Slöjdarbetet i hårda och mjuka material sammanvägs i slutet på året till ett slutbetyg i ämnet slöjd.

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.